Κυριακή, 17 Απριλίου 2011

Νατάσα Μποζίνη Μέλος Δ.Σ και επιτροπής Νέων Τεχνολογιών ΠΟΕΣΥ


«Η εφαρμογή ΄΄καλών πρακτικών΄΄ προσβασιμότητας στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία. Το παράδειγμα στο σχεδιασμό και τις δημόσιες παρουσιάσεις του ακουστικού βιβλίου « Ο Δρόμος του Φεγγαριού».
Η αρχική ιδέα ήταν να παρουσιάσουμε το ακουστικό βιβλίο «Ο Δρόμος του Φεγγαριού» του Όμηρου Αβραμίδη και να συζητήσουμε τη φιλοσοφία σχεδιασμού του, που στηρίχτηκε, κατά μεγάλο ποσοστό, στην ΄΄πλατφόρμα΄΄ «Σχεδιάζοντας για όλους»
Η εφαρμογή κάποιων κανόνων όμως ήταν αποτέλεσμα του Σεμιναρίου, για Δημοσιογράφους και εργαζόμενους στα ΜΜΕ, που οργάνωσε η ΠΟΕΣΥ σε συνεργασία με φορείς και εξειδικευμένα φυσικά πρόσωπα.

Το αντικείμενο αφορούσε στην παρουσίαση των Νέων Τεχνολογιών και επιπλέον τις δυνατότητες που δίνουν ώστε η ενημέρωση να γίνει κτήμα του συνόλου των πολιτών.

Σε διαφορετικές ομάδες εργασίας γνωρίσαμε τους αναγνώστες οθόνης και τον τρόπο που οι δημοσιογράφοι πρέπει να γράφουν τα κείμενά τους ώστε να είναι προσβάσιμα, τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες, το σκεπτικό της ακουστικής αφήγησης, κυρίως σε ζωντανές μεταδόσεις απευθείας από τα σημεία δράσης, τον κατάλληλο τρόπο κινηματογράφησης και παρουσίασης θεμάτων σχετικών με την αναπηρία.
Για πρώτη φορά σε ένα σεμινάριο κάθισαν στο ίδιο τραπέζι οι ΄΄παραγωγοί ΄΄ της είδησης με τους αποδέκτες και συνεργάστηκαν για να καταλήξουν σε μεθόδους και συμπεράσματα.
Η αλληλεπίδραση ήταν εντυπωσιακή και τα αποτελέσματα διαρκή.

Λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση του Σεμιναρίου, μου προτάθηκε η συμμετοχή στην έρευνα και τον σχεδιασμό ενός ηχό-βιβλίου.
Έχοντας νωπές τις μνήμες από όσα διαβάσαμε, ακούσαμε και εφαρμόσαμε -στο ελάχιστο- στο εργαστήρι, πρότεινα δειλά στον συγγραφέα, να ενσωματωθούν κάποιοι από τους κανόνες που επιτρέπουν στις πληροφορίες να είναι προσβάσιμες, στο σύνολο του πληθυσμού.
Χρειαζόταν θάρρος για να απαντήσει θετικά, καθώς τα ίδια τα ακουστικά βιβλία είναι κάτι καινούργιο για το Ελληνικό κοινό και εμείς ζητούσαμε επιπλέον, στο συγκεκριμένο να πειραματιστούμε εφαρμόζοντας πρακτικά μια θεωρητική και χωρίς τυποποίηση, μέθοδο.

Χωρίς κανέναν ενδοιασμό, όχι απλώς συμφώνησε αλλά και βίωσε όλη τη διαδικασία, από την πρώτη ημέρα μέχρι και σήμερα.
Η πρόθεση ήταν συμβολική για να στηρίξει την κοινή μας πεποίθηση:
Είναι θέμα δημοκρατίας και πολιτισμού μιας χώρας να έχουν όλοι οι πολίτες πρόσβαση στην ενημέρωση την ψυχαγωγία και την εκπαίδευση.
Το ίδιο σκεπτικό τέθηκε για τις δημόσιες παρουσιάσεις του ακουστικού μας βιβλίου και τη σύνταξη των δελτίων τύπου, ως εφαρμογή όσων μας προτάθηκαν από τους συναδέλφους και τους πολίτες με αναπηρία, που βρέθηκαν στην αίθουσα του Σεμιναρίου και συνέβαλλαν στην πληροφόρησή μας.
(Με πολύ χαρά βλέπω πολλά από αυτά τα πρόσωπα να είναι απόψε εδώ για να συμβάλλουν και πάλι με τις παρατηρήσεις τους στο φόρουμ που θα ακολουθήσει.)

Στις τρεις πρώτες παρουσιάσεις όπως και σήμερα είχαμε το πληροφοριακό υλικό σε ηχητική μορφή σε απλή έντυπη και σε Braille. Επιλέξαμε χώρους προσβάσιμους σε ΑΜΕΑ και δίναμε πρόσθετες πληροφορίες για τον χώρο, τα πρόσωπα της παρουσίασης και όσα απρόβλεπτα συνέβαιναν την ώρα της εκδήλωσης.
Η επίδραση αυτού του ΄΄μοντέλου΄΄ στο σύνολο των παρευρισκομένων ήταν εξαιρετική.

Βέβαια η ολοκλήρωση του σχεδιασμού και των παρουσιάσεων θα ήταν αδύνατη εάν δεν είχαμε δίπλα μας, ως συμβούλους, πολλά από τα φυσικά πρόσωπα και τους φορείς που είχαν συμβάλλει στο εργαστήρι και, ασχολούνται, γνωρίζουν τα ζητήματα των ΑΜΕΑ ή βιώνουν οι ίδιοι κάποια αναπηρία και δραστηριοποιούνται ώστε να αλλάξει η νοοτροπία μιας κοινωνίας, με τάση να περιθωριοποιεί τα μέλη της.

Είναι απαραίτητο να διευκρινίσω ότι δεν πρόκειται για ένα ακουστικό βιβλίο που σχεδιάστηκε για να απευθυνθεί σε ειδικό κοινό.
Αυτό το κάνουν ήδη με επιτυχία φορείς που κυρίως ασχολούνται με πολίτες με προβλήματα όρασης και διαθέτουν στις βιβλιοθήκες τους ακουστικά βιβλία για τα μέλη τους.
Ο στόχος αυτού του σχεδιασμού ήταν το σύνολο των πολιτών χωρίς αποκλεισμούς από την πληροφορία και την ενημέρωση και πάντα στο πλαίσιο που το επέτρεπε η πρώτη πιλοτική προσπάθεια. Χωρίς οικονομικά οφέλη, επιδοτήσεις κλπ.

Ο καλλιτεχνικός σχεδιασμός βασίστηκε στην ανάγκη ο ακροατής να νιώθει ότι παρακολουθεί μια ηχητική ΄΄ταινία΄΄ με πρωτότυπη μουσική από τον Μιχάλη Αβραμίδη, τη δημιουργία ενός τραγουδιού με στίχους του Γιώργου Κορδέλλα και ερμηνευμένο από τη Φωτεινή Δάρρα αλλά και ένα μίνι ντοκιμαντέρ καθώς στα ιστορικά γεγονότα έχουμε ενθέσει του πραγματικούς φυσικούς ήχους από τα γεγονότα της εισβολής στην Κύπρο.
Όταν λοιπόν συζητήσαμε με το Ίδρυμα Ευγενίδου για αυτήν την παρουσίαση, ήταν μοιραίο να καταλήξουμε στην ανάγκη παρουσίασης όλων των βημάτων που προανέφερα, εμπλουτισμένων με ενημερωτικές τοποθετήσεις από τους εξειδικευμένους ομιλητές που προηγήθηκαν.
Ασφαλώς οι τεχνικές δυνατότητες της αίθουσας αλλά και το ενδιαφέρον του Ιδρύματος να πραγματοποιεί προσβάσιμες εκδηλώσεις στο σύνολο των πολιτών, έδωσαν και πάλι τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε το ΄΄μοντέλο΄΄ πρόσβασης στην ενημέρωση και την πληροφορία.

Η ΠΟΕΣΥ φρόντισε να υπάρχει όλο το ενημερωτικό υλικό σε Braille αλλά και οι συνάδελφοι, συμμετέχοντες στο σεμινάριο που με χαρά βλέπω στην αίθουσα, να παραλάβουν το υλικό τους, όπως αυτό αποτυπώθηκε πρακτικά μετά το εργαστήρι και να παρακολουθήσουν τη δομή μιας τέτοιας εκδήλωσης.

Επίσης κάναμε ένα βήμα παραπάνω ώστε να ενταχθεί, για πρώτη φορά και διερμηνεία της νοηματικής που διασφάλισε το Ίδρυμα, ενώ η ΠΟΕΣΥ παρέχει την τεχνική δυνατότητα κάλυψης της διερμηνείας με ειδικό φωτισμό και στα στάδια της εκδήλωσης, που η σκηνοθεσία απαιτεί στη συνέχεια να σβήσουν τα φώτα της αίθουσας.
Οι συντελεστές του Studio Amid και πάλι στάθηκαν εθελοντικά δίπλα σε αυτήν την πιλοτική προσπάθεια και έτσι έχουμε απόψε σε ηχητική μορφή άφθονο πληροφοριακό υλικό.
Η μικρή μας εμπειρία για τη διοργάνωση ΄΄δημοκρατικών΄΄ --έτσι θα τις βαπτίσω- δημόσιων εκδηλώσεων μας έμαθε ότι είναι δεκάδες οι μικρές λεπτομέρειες που απαιτούν πρόβλεψη και ρύθμιση ώστε να επικοινωνήσουμε σωστά όλες τις δράσεις.
Πάντα κάτι λείπει που παρατηρούν οι παρευρισκόμενοι και το προσθέτουμε στην επόμενη ευκαιρία.

Το ίδιο θέλουμε απόψε και από εσάς. Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης μείνετε μαζί μας για να ανταλλάξουμε πληροφορίες και να καταγράψουμε ανάγκες. Αυτά τα φόρουμ σε ανοιχτό κοινό είναι διεθνές ζητούμενο της πλατφόρμας «Σχεδιάζοντας για όλους» (Design for all) ώστε να πετύχει μια τυποποίηση.
Θα αναφερθώ επιλεκτικά σε κάποια σημεία της έκθεσης προς του συμμετέχοντες στο σεμινάριο, όπου παραθέτω που και πως εφαρμόστηκαν κανόνες του DFA στο ηχο-βιβλίο «Ο Δρόμος του Φεγγαριού»
Αμέσως μετά ο ηθοποιός Κρατερός Κατσούλης θα ΄΄διαδράσει΄΄ με τα ηχητικά αποσπάσματα που θα ακούμε και έχουν οπτικοποιηθεί από τον ηθοποιό Στάθη Αναστασίου, συμβολικά, με πίνακες του ζωγράφου και γλύπτη Δημήτρη Μανίνη- τον οποίο ευχαριστούμε- και θα μας διαβάσει στιγμές από το βιβλίο.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΝΟΝΩΝ ΟΠΩΣ ΠΡΟΕΚΥΨΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΓΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΣΤΑ ΜΜΕ
Το διαδίκτυο είναι το περιβάλλον όπου μετακινείτε και η δική μας δημοσιογραφική ύλη.
Η τεχνολογία επιτρέπει νέες μορφές ανάγνωσης και ακρόασης των πληροφοριών, από το σύνολο των πολιτών.
Στο εξωτερικό υπάρχουν ήδη χιλιάδες ακουστικά βιβλία και… περιοδικά. Πολλά από αυτά είναι ιστορικά, μελέτες, δοκίμια και πολλά άλλα που οι δημοσιογράφοι καλούνται να συμβάλλουν με τις γνώσεις τους.
Στην Ελλάδα το είδος μόλις έχει αρχίσει να εμφανίζεται και θα αναπτυχθεί, καθώς οι νέες τεχνολογίες και συσκευές που πλέον χρησιμοποιούμε, το καθιερώνει ως νέα μορφή ΄΄ανάγνωσης΄΄

ΕΝΑ ΗΧΗΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΥΧΡΗΣΤΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ:
• Εργαλείο κατανόησης των πληροφοριών είναι η ακοή.
• Οι πληροφορίες στο συνοδευτικό έντυπο υλικό εντάσσονται και σε ηχητική μορφή.
• Ότι παρουσιάζεται σε εικόνα δεν θεωρείται -αυτονόητα- κατανοητή πληροφορία, από το σύνολο του πληθυσμού.
• Η ηχητική απόδοση των εικόνων απευθύνεται επίσης στο σύνολο του κοινού καθώς οι πληροφορίες που παραθέτει δεν αφορούν μόνο την περιγραφή φωτογραφιών αλλά και το σκεπτικό των καλλιτεχνικών συντελεστών, για τον σχεδιασμό.
• Τα ακουστικά βιβλία απευθύνονται σε χρήστες που μπορεί ταυτόχρονα να οδηγούν, να κάνουν παράλληλη εργασία, να έχουν μειωμένη, καθόλου όραση ή κινητικά προβλήματα.

ΔΟΜΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
CD 1 –ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
TRACK 1-ΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Παραθέτουμε ηχητικά όλα τα περιεχόμενα του CD, τον αριθμό των track, και τη συνολική διάρκεια. (Ο Χρήστης δεν χρειάζεται να ανατρέξει στο έντυπο για να διαβάσει το τι ακολουθεί.)
TRACK 2-ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΠρόκειται για το προσωπικό σημείωμα του συγγραφέα όπως ακριβώς υπάρχει στο έντυπο ένθετο.
CD2 - ΤΑ ΕΧΤΡΑ:Περιλαμβάνουν σε ηχητική μορφή όλα τα κείμενα της έντυπης έκδοσης καθώς και πρόσθετο ενημερωτικό και ψυχαγωγικό υλικό.
Συγκεκριμένα:
TRACK 1-ΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑΌπως και στο CD 1 έτσι και εδώ ο αφηγητής δίνει, από την αρχή, στον ακροατή όλες τις πληροφορίες για τα track που ακολουθούν. Έχουν ενταχθεί δύο bonus track (Η περίληψη του βιβλίου και η ηχητική απόδοση των εικόνων, για την μετάδοση πληροφοριών σε πολίτες με προβλήματα όρασης)
Αυτά τα δύο ηχητικά σε μορφή audio ή mp3 έχουν δημιουργηθεί ως σταθερό πληροφοριακό υλικό, στους χώρους διάθεσης του ακουστικού βιβλίου, στις δημόσιες εκδηλώσεις και παρουσιάσεις, και στο διαδίκτυο, συνοδεύοντας τα δελτία τύπου κλπ.
TRACK 2-ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΒΙΒΛΙΟΥΣτις έντυπες εκδόσεις ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να διαβάσει την περίληψη πριν επιλέξει το βιβλίο. Έτσι και σε αυτήν την έκδοση όσα αναγράφονται στο οπισθόφυλλο της κασετίνας υπάρχουν και σε ηχητική μορφή.
Απευθύνεται σε όλους καθώς δίνει το στίγμα του ύφους, της αφήγησης, της καλλιτεχνικής προσέγγισης και της πρωτότυπης μουσικής που πλαισιώνει το ακουστικό βιβλίο.
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Ο ακροατής να ακούσει την περίληψη στο χώρο διάθεσης του Audiobook όπως συμβαίνει με τα CD της μουσικής.

TRACK 9-ΗΧΗΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝΜε την ίδια αφετηρία που θέλει τον αναγνώστη να διαβάζει το οπισθόφυλλο και να παρατηρεί την εικονογράφηση, δημιουργήθηκε και το ηχητικό όπου αποδίδονται ενδεικτικά όχι μόνο οι εικόνες και τα χρώματα αλλά και το σκεπτικό των καλλιτεχνικών συντελεστών.

Στην απόδοση προσπαθήσαμε να αποφύγουμε προσωπικές ερμηνείες.
Για όσα δεν ήμασταν βέβαιοι διευκρινίζουμε ότι αποδίδουμε την εντύπωση που μας προκαλεί η εικόνα αλλά και τους συνειρμούς στους οποίους μας οδηγεί.
Πριν ολοκληρωθεί η αφήγηση του κειμένου το διακινήσαμε, το συζητήσαμε και ακολουθήσαμε τις συμβουλές και τις οδηγίες που μας έδωσαν οι συνεργάτες με προβλήματα όρασης και μη που ήταν σύμβουλοι στο σεμινάριο αλλά κυρίως οι καλύτεροι κριτές σαν
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: • Ο ακροατής με προβλήματα όρασης να μπορεί να έχει τις πληροφορίες για το εικαστικό του ακουστικού βιβλίου όπως και οι βλέποντες.
• Να αντιληφθούν τα καταστήματα πώλησης, την ανάγκη να διαθέτουν αυτής της μορφής πληροφοριακό υλικό, προς εξυπηρέτηση του συνόλου των πολιτών. Ένα cd player με ακουστικά, αρκεί για να το παρέχουν.

ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ(Σύνταξη σχετικών δελτίων τύπου, έρευνα προσβασιμότητας, δημιουργία εξειδικευμένου ενημερωτικού υλικού, παρουσίαση εκδήλωσης)
Στις τρεις δημόσιες παρουσιάσεις του Audio ακολουθήθηκαν σχεδόν όλοι οι κανόνες που συζητήθηκαν στους διαφορετικούς σταθμούς εργασίας του Σεμιναρίου. Παραθέτω συνοπτικά αυτές που εφαρμόστηκαν.
(Το σκεπτικό τους μπορείτε να το βρείτε στα δημοσιευμένα και τυπωμένα πρακτικά του Σεμιναρίου, την ιστοσελίδα της ΠΟΕΣΥ αλλά και στις έρευνες και μελέτες εξειδικευμένων φορέων που σας είχαν αποσταλεί και διανεμηθεί, για την θεωρητική σας κατάρτιση.)

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΥΠΩΣΑΝ ΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΤΟΥ ΕΛΕΠΑΠ, ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ:«Τα δελτία τύπου και τα ρεπορτάζ που αναφέρονται σε εκδηλώσεις πρέπει να διευκρινίζουν εάν αυτές λαμβάνουν χώρα σε κτίρια και αίθουσες προσβάσιμες για ΑΜΕΑ.
Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν τα δελτία όπως αυτά αναρτώνται στο διαδίκτυο πρέπει να έχουν επεξηγηματικές λεζάντες και να έχουν χωροθετηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορούν μέσω της τεχνολογίας, οι αναγνώστες οθόνης να διαβάσουν το ρεπορτάζ αλλά και τις φωτολεζάντες »
Συνεπώς ένα αρχή ήταν η: ΕΡΕΥΝΑ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣΠρος τιμήν του ο συγγραφέας υιοθετώντας από την αρχή την συμβολική αυτή προσπάθεια που συνδέθηκε με το βιβλίο του, έθεσε αυτόν τον όρο για τις παρουσιάσεις.
Οι υπεύθυνοι των κτιρίων διαβεβαίωσαν ότι είναι προσβάσιμα και διαθέτουν εγκαταστάσεις ώστε οι ακροατές να ακούσουν τα έξτρα που περιγράψαμε παραπάνω. Σύμφωνα όμως με όσα αποκομίσαμε από το Σεμινάριο, αυτό μπορούν να το κρίνουν απόλυτα μόνο οι χρήστες. Έτσι η διασταύρωση έγινε μετά από συνεργασία με τους κατά τόπους συλλόγους και φορείς ΑΜΕΑ.

ΣΥΝΤΑΞΗ ΔΕΛΤΙΩΝ ΤΥΠΟΥΟι φωτογραφίες που συνόδευαν τα δελτία τύπου είχαν φωτολεζάντες ώστε να μπορούν να τις διαβάσουν οι αναγνώστες οθόνης.
Υπήρχαν οι πληροφορίες για: την πρόσβαση στο χώρο, τη δυνατότητα ακρόασης του έξτρα ηχητικού υλικού, την ύπαρξη των δελτίων τύπου και πρόσθετων πληροφοριών σε γραφή Braille.
Είχε ζητηθεί από τους υπευθύνους των χώρων να είναι ενημερωμένοι κάποιοι υπάλληλοι ώστε να διευκολύνουν τους επισκέπτες για να χρησιμοποιήσουν τα προαναφερόμενα υλικά.
Τα δελτία αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα, το Blog του συγγραφέα μαζί με τα ηχητικά υλικά και με τέτοιο τρόπο ώστε επίσης να υπάρχει πρόσβαση. Ήταν ενδιαφέρον ότι στις περισσότερες αναδημοσιεύσεις ακολουθήθηκε το δικό μας σκεπτικό.

ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣΟι πληροφορίες σε γραφή Braille
Περίληψη βιβλίου σε ηχητική μορφή
Ηχητική απόδοση εικόνων και πληροφοριών της έκδοσης.
Εγκατάσταση δύο σταθμών με CD Player και ακουστικά για ακροατές με προβλήματα όρασης ώστε πριν την έναρξη της εκδήλωσης να λάβουν τις πληροφορίες.

ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Να γίνει συνείδηση στο σύνολο των επισκεπτών ότι στις δημόσιες εκδηλώσεις που παρευρίσκονται πολίτες με αναπηρία πρέπει να προβλέπονται από τους διοργανωτές μερικές απλές διευκολύνσεις οι οποίες όμως είναι απαραίτητες για να έχουν όλοι την ίδια ενημέρωση.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣΓια την εξειδίκευση που χρειάζεται για να ανταποκριθεί κάποιος στην ακουστική περιγραφή, τους βαθμούς δυσκολίας και τις γνώσεις που απαιτούνται, γνωρίζουμε είδη πολλά από το υλικό που μας διέθεσαν φορείς και πρόσωπα, που κατέχουν το αντικείμενο.
Αυτό που είναι το δικό μας ζητούμενο αφορά την απευθείας μετάδοση πληροφοριών και ρεπορτάζ. Συνειδητοποιώντας καταρχήν ότι μπορεί να μας ακούνε και άνθρωποι με μειωμένη η καθόλου όραση, αυτόματα επιλέγουμε να μεταδώσουμε τις ίδιες ή και πρόσθετες πληροφορίες με άλλες λέξεις.

Σας θυμίζω ότι κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου περιγράφαμε τις θέσεις, την χωροθεσία, τους ανθρώπους και πολλά άλλα που συνέβαιναν στην αίθουσα.
Το ίδιο σκεπτικό ακολουθήσαμε και στις τρεις παρουσιάσεις που έγιναν για αυτό το ακουστικό βιβλίο, στην Κύπρο και τη Θεσσαλονίκη, όταν μας ενημέρωσαν ότι στην αίθουσα προσήλθαν πολίτες με προβλήματα όρασης.
Περιγράψαμε το χώρο, δώσαμε πληροφορίες για τη διάρκεια και τη ροή της εκδήλωσης και κάποιες ενδεικτικές περιγραφές των ανθρώπων που θα μιλούσαν.

ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
1.
Η παροχή απαραίτητων πληροφοριών στους πολίτες με προβλήματα όρασης που ήρθαν να παρακολουθήσουν μια εκδήλωση.
Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η αντίδραση όσων ήρθαν με καθυστέρηση και δεν γνώριζαν τον λόγο που κατά την διάρκεια την εκδήλωσης δίναμε αυτές τις πληροφορίες.
Όταν ενημερώθηκαν έμειναν για να συζητήσουν και να παραδεχθούν ότι δεν είχαν σκεφθεί στο παρελθόν, πόσο απλό είναι να συμμετέχουν στην ίδια εκδήλωση με πολίτες που απλώς χρησιμοποιούν- περισσότερο-άλλες αισθήσεις για να δουν και να κατανοήσουν.
2.
Η μέτρηση των αποτελεσμάτων από την διακίνηση πληροφοριακού υλικού με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές και η συγκέντρωση παρατηρήσεων για την βελτίωσή του.
Ο σχεδιασμός των δελτίων τύπου όπως προανέφερα, ακολούθησε τους κανόνες που κάνουν προσβάσιμη την πληροφορία.
Η πληροφορία διαδόθηκε και στην Λευκωσία την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο πρόεδρος και μέλη της Παγκύπριας Οργάνωσης Τυφλών, το ίδιο συνέβη και στη Θεσσαλονίκη με πολύ μεγάλη προσέλευση.

Το πρώτο μήνυμα κατά την έναρξη του Σεμιναρίου ήταν η ανάγκη συνεργασίας και συνδυασμού γνώσεων και τεχνικών. «Τίποτα για εμάς χωρίς εμάς» είχαν επισημάνει οι συνεργάτες μας που βιώνουν αναπηρία.
Την δική τους συμβολή είχαμε καθ όλη τη διάρκεια σχεδιασμού του συγκεκριμένου ακουστικού βιβλίου.
Στις παρουσιάσεις όμως μας δόθηκε η ευκαιρία να συγκεντρώσουμε παρατηρήσεις, συμβουλές και πολύτιμες πληροφορίες για αυτήν την πιλοτική προσπάθεια.
Για παράδειγμα είδαμε πόσο χρήσιμη ήταν η εκτύπωση πληροφοριών σε Braille, το ενδιαφέρον για ενημερωτικό ηχητικό υλικό που πρώτη φορά διακινήθηκε στην Ελλάδα.
Τη σημασία που έχει η δομή των πληροφοριών και πολλά άλλα που μπορούν να αποτελέσουν υλικό για ένα δεύτερο σεμινάριο.
Διαπιστώσαμε όμως και το πόσο απροετοίμαστη παραμένει η ελληνική κοινωνία στην ίση συμμετοχή όλων των πολιτών της σε δημόσιες εκδηλώσεις.

Κλείνοντας καταθέτω ότι χρειάστηκαν πολλές ώρες συνομιλιών με όλους τους εμπλεκόμενους στην οργάνωση και την μετάδοση των πληροφοριών ώστε να γίνει κατανοητό αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε και θα έπρεπε να είναι αυτονόητο:
Απλές παροχές προσβασιμότητας και εξυπηρέτησης στους χώρους και κυρίως προσβάσιμη ενημέρωση.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου